Cu solutii pentru toate nevoile de cosmetizare a unei femei, a venit compania L’Oreal. Dupa investitii masive si cifre de afaceri pe masura, din 1907 si pana acum, L’Oreal este una dintre cele mai importante firme de cosmetice de pe glob. Sefa L’Oreal, se numara astazi printre primii in topul miliardarilor europeni, fiind si una dintre cele mai bogate femei din Franta. Liliane Bettencourt, mostenitoarea discreta a averii L'Oreal, se afla pe locul trei in topul miliardarilor europeni, cu o avere estimata la 16 miliarde de dolari, de catre revista Forbes.

Desi mi-ar fi placut sa citesc mai multe despre viata miliardarei, nu am putut trece de rigorile de comunicare pe care aceasta si le-a impus. Liliane a evitat intotdeauna presa si asta pentru a se feri de rumorile nascute in jurul trecutului tatalui sau, sau a activitatii sotului, politicianul francez Andre Bettencourt, care promova public puncte de vedere pro-naziste. La inceputul secolului 20, Eugene Schueller, tatal Lilianei si fondatorul L’Oreal sustinea financiar grupul cu inclinatii fasciste si anticomuniste "La Cagoule", in acelasi timp, intalnirile membrilor sai avand loc in sediul L’Oreal. Tot aici au fost ascunsi o perioada si membri ai grupului, precum Jacques Correze, care a fost CEO al operatiunii din SUA. Implicarea lui Schueller in aceasta organizatie a fost pe larg dezbatuta de Michael Bar-Zohar in cartea sa, "Bitter Scent".Ironie a sortii sau nu, singura lor fiica, Françoise Meyers, care este membru al consiliului director al L’Oreal, este maritata cu Jean-Pierre Meyers, a carui ambi parinti au murit in lagarul de la Auschwitz.

Discretia de miliarde de dolari

In spatele unei femei celebre, discrete, se afla o afacere care valora in 2005, pana la 2.063 miliarde de euro.Miliardele mostenitoarei nu au cunoscut oscilatii foarte mari. In 2004, averea sa era estimata la 18.8 miliarde de euro, iar in 2005, la 17.4 miliarde. Ii putem atribui Lilianei doar creditul unui bun actionar, si asta pentru ca ea a mostenit averea tatalui sau, dupa moartea acestuia. Liliane insa, a creat fundatia Bettencourt Schueller Foundation, care premiaza cu "Liliane Bettencourt Prize for Life Sciences" un cercetatori europeani, care isi dedica viata stiintei, cu varsta de pana la 45 de ani. Expansiunea pe pietele emergente, in mod deosebit Japonia, a adus companiei L'Oreal o noua si celebra alianta, cu gigantul suedez Nestle. Liliane Bettencourt, le-a vandut acestora aproximativ jumatate din actiunile sale la L’Oreal, in 1974. Ea a ramas totusi principala actionara a numarului unu mondial din sectorul de cosmetice, detinand 51% din capitalul Gesparal, holdingul care controla L'Oreal, holding care acum este dizolvat in companie.

Istoria frumusetii

De unde incepe si unde se termina insa acest 'fairy tale'? Eugene Schueller, tatal Lilianei si fondatorul L'Oreal si-a descoperit vocatia de chimist, in 1907, reusind sa inoveze o formula de colorare a parului. Formula, numita Aureole a fost primul pas in istoria L'Oreal. Strategia lui Schueller a fost un real succes, si asta pentru ca in mai putin de doi ani dupa ce a descoperit Aureole, a infiintat "Societe Francaise des Teintures Inoffensives pour Cheveux", care in scurt timp s-a transformat in L'Oreal.La ora actuala, compania este una dintre cele mai mari din Franta, cel mai mare facturier la nivel mondial de cosmetice si parfumuri de inalta calitate, producand bine-cunoscutele branduri ca Lancome, Ambre Solaire, si Cacharel.

Citeste si:

Strategie, tact si talent promotional

Schuller nu a fost numai un chimist de exceptie ci si un excelent manager. El s-a 'jucat' cu arta advertising-ului, reusind sa-si duca afacerea pe culmi. Dupa ce in numai cinci ani, compania isi extinsese vanzarile in Austria, Olanda, Italia, SUA, Brazilia, Chile, Peru, Ecuador, Bolivia, fosta Uniune Sovietica, precum si in Estul Indepartat, la sfarsitul anilor 20’, in Franta, erau mai bine de 40.000 de saloane de cosmetica iar noile produse L'Oreal ca O'Cap, Imedia Liquide si Coloral au captat consumatoarele si implicit au crescut piata. Strategie perfecta de marketing? In 1933, Schueller platea comisioane grase unor artisti celebri pentru a-i promova produsele. Mai mult decat atat, a lansat propria revista pentru femei, Votre Beaute. Campanii publicitare, copii jucandu-se cu spuma samponului lor preferat, si jingle-urile radio, nu puteau decat sa atraga. Talentul promotional al chimistului a fost recunoscut in 1953, cand a primit un Oscar pentru modul in care si-a comunicat campaniile de promovare a produselor.

Blondul Monroe si definitia subtilitatii

L'Oreal isi crestea cifra de afacri de la o zi la alta. Boom-ul declansat printre consumatori s-a intamplat in 1950. Blondul devenit celebru al lui Marilyn Monroe sau cel al lui Brigitte Bardot, care era la origine bruneta, a adus o crestere masiva a vanzarilor companiei. De la un singur chimist, compania avea acum 100, iar inovatiile urmau sa ofere noi satisfactii in randul consumatoarelor. Colorelle, samponul colorant, sau prima nuanta stralucitoare a vopselei, au adus in randul acestora noi definitii ale subtilitatii.

Revolutia look-ului tineresc

Muzica, moda. Anii 60’ au insemnat ani de revolutie atat culturala cat si comerciala. Totul era orientat catre generatia tanara sau mai precis, exista un interes din ce in ce mai crescut pentru conservarea si stimularea unui look tineresc. Sute, mii de noi buticuri si supermarketuri au incercat sa suplimenteze aceasta noua cerinta a pietei. Succesul L'Oreal a permis o extindere si angajarea unui numar mai mare de cercetatori. De la cei 100 de chimisti, compania avea in 1974, 750.Cat despre Liliane, la varsta de 84 de ani, femeia care a trait fara a atrage atentia prin excentricitatile unei miliardare, este considerata cea mai sanatoasa femeie din lume.