Yachtingul este o pasiune de lux, dar cunoscatorii spun ca merita toti banii. "Posesorul unei ambarcatiuni este de regula un barbat pasionat de mare, de aventura, de navigatie, un om de succes. Eu posed un yacht cu vele, cu care navighez in Marea Neagra de aproape 10 ani. Este vorba de experiente unice, superbe, de provocari deosebite, alaturi de familie si prieteni. Ce poate fi mai frumos decat un card de delfini inotand alaturi de yacht-ul tau?", se intreaba retoric Robert Ambrozie, Head of Sales Neptun Yacht Romania, importator al marcii Azimut, cel mai mare constructor de yacht-uri din lume.Ambarcatiunile pot avea dimensiuni de la aproximativ patru metri lungime pana la peste 15-20 de metri, motorizarea si dotarile existente pe aceasta fiind alte componente care diferentiaza ambarcatiunile simple de yacht-urile luxoase.

"Notiunea de lux este perceputa diferit in culturi diferite. In Romania, speram sa fi trecut de faza in care luxul era reprezentat de culoarea metalizata a masinii personale", comenteaza pentru Wall-Street Robert Ambrozie asocierea yacht-ului cu luxul. Pier-Vittorio Bazzolo, reprezentantul Franco’s Marina S.R.L. impinge si mai departe pasiunea pentru yaching. "La ora actuala foarte multi oameni de afaceri au ales yacht-ul ca pe o resedinta stabila, acesta avand in dotare de la banala conexiune internet broadband pana la heliport, nefiind necesar sa specificam aici ca yacht-urile sunt dotate cu mult mai mult decat este necesar unei persoane pentru confortul vietii de zi cu zi", spune acesta.

Placerile yachtingulului sunt descrise de reprezentantul Franco's Marina folosind aceleasi superlative. "Linistea adusa de mare este unica, dulcele sunet al valurilor, imbilnat cu aerul unic dat de sarea marii, si departarea de problemele zilnice, sunt numai cateva din bucuriile pe care le poate avea un posesor de yacht". Dar care este portretul posesorului unui yacht? Cunoscatorii spun ca acesta este o persoana ce a hotarat sa iasa din banalitatea cotidiana, alegand un stil de viata ce este cunoscut doar catorva privilegiati. "Posesorul unei ambarcatiuni de tip yacht in general este o persoana care nu percepe yacht-ul ca pe o necesitate dar adopta un stil de viata, in timp ce pentru a se deplasa el foloseste mijloace rapide de tip avion sau elicopter, iar atunci cand vine vorba de putinele clipe destinate relaxarii prefera sa o faca in liniste", considera Pier-Vittorio Bazzolo.

Nu toti cred insa in asocierea luxului cu posesia unui yacht. "Asocierea bogatiei cu yachtingul, asa cum o vad foarte multi, este o perceptie total gresita. Eu spun ca, o mare parte dintre romanii din clasa de mijloc ar putea sa-si cumpere o ambarcatiune, daca exista intradevar pasiunea, la preturi care sunt echivalente unei masini romanesti. Poate ca lipsa unei culturi nautice, este una dintre problemele importante cu care ne confruntam in Romania", a precizat pentru Wall-Street, Ionut Tiberiu Marzac, Director Executiv al Yacht Club Regal Roman (YCRR), cel mai cunoscuta asociatie a impatimitilor.

Piata mica, dar cu perspective bune

Citeste si:

Piata autohtona este una de mici dimensiuni, insa perspectivele sunt bune. Cresterea nivelului de trai, divesificare ofertelor si metodelor de finantare pentru achizitionarea unei ambarcatiuni cu motor, al carei pret poate pleca de la cateva zeci de mii de euro, reprezinta doar cativa din factorii care vor duce la cresterea vanzarilor in acest an."Neptun Yacht a comercializat anul trecut aproximativ 15 ambarcatiuni de diferite dimensiuni . Peste jumatate dintre ele au fost de mari dimensiuni, iar cele mai scumpe modele au fost cele produse de Azimut Yachts, producatorul nr. 1 mondial de yachturi", spune Robert Ambrozie. "Vanzarile vor creste foarte mult deoarece este firesc ca oamenii sa se indrepte catre metode de petrecere a timpului liber cat mai elegante, mai aproape de natura, determinate de evadarea din stresul cotidian. Si avem o zestre deosebita formata din lacuri, Dunare, Delta Dunarii si Marea Neagra", completeaza acesta.

Unul din factorii care va duce la cresterea pietei este reprezentat de aderarea la Uniunea Europeana care va a dus la scaderea taxelor vamale, largind astfel piata posibililor cumparatori. "Desigur estimam ca cifra vanzarilor de ambarcatiuni va creste semnificativ. Considerand ca Romania a intrat de curand cu drepturi deline sa faca parte din cadrul tarilor membre ale Uniunii Europene, acest fapt atrage dupa sine desfiintarea taxelor vamale pentru bunurile produse in cadrul Uniuni", spune reprezentantul Franco's Marina, importatorul unic al marcii Ferretti.Previziuni optimiste are si reprezentantul YCRR, orizontul oferit de acesta pentru modificarea considerabila a tabloului general fiind mediu. "Inca de anul trecut a existat o crestere semnificativa a numarului de ambarcatiuni ancorate in prea putinele porturi romanesti. Consider ca, daca pana la inceputul anului 2007 vanzarile de ambarcatiuni erau incetinite de accizele si taxele ridicate (aprox. 50% din val. ambarc.), din acest an sunt putin mai optimist si spun ca noul cod fiscal s-a gandit si la activitatea noastra, accizele si taxele fiind diminuate considerabil. Va exista o crestere importanta a yacht-urilor in urmatorii cinci ani, cu peste 20% pe an", a mai spus reprezentantul YCRR.

Majoritatea membrilor Yacht Club Regal Roman fac parte din categoria de mijloc a tinerilor intreprinzatori, cu varsta cuprinsa intre 35-45 ani, pasionati de acest sport care pune la incercare calitatile si totodata le dezvolta, dupa cum spune Ionut Tiberiu Marzac. Membrii clubului, printre care se numara si Regele Mihai I, platesc o cotizatie anuala, clubul organizand intalniri, cursuri de navigatie si editand o revista de specialitate.In ceea ce priveste costul intretinerii unei ambarcatiuni, acesta variaza de la caz la caz in functie de tipul abarcatiunii, dar poate ajunge chiar si la cateva zeci de mii de euro anual. In opinia directorului executiv al YCRR, intretinerea anuala unei abarcatiuni are o valoare ce variaza intre 2% si 7% din valoarea acesteia. Si dupa cum aminteste si reprezentantul Neptun Yachts, cheiajul anual, care in unele porturi este mai scump decat chiria unei case din orasul respectiv, reprezinta un alt factor ce trebuie luat in calculare sumelor anuale cheltuite pentru intretinerea pasiunii.

Dar toate acestea sunt uitate in momentul in care fericitul posesor se avainta in interioriul intinderii de apa, fie ca aceasta este doar un lac sau Marea Neagra. Iar din acel moment nu mai este nevoie decat de vant bun in pupa si valuri liniste. Restul va veni de la sine...