Despre constructia acestui brand, miliardarul american vorbeste pe larg in cartea "Pour your heart into it: How Starbucks Built a Company One Cup at a Time", al carei co-autor este (alaturi de Dori Jones Yang).

Nu a inventat nici cafeaua buna, si nici cultura cafelei, insa Howard Schultz are meritul incontestabil de a o transforma intr-o adevarata experienta de consum, descrisa cel mai bine chiar de vizionarul sau: "Starbucks a reusit sa recreeze prin intermediul cafelei (sau cafenelei) veranda din fata casei. Oamenii vin la noi sa se intalneasca si sa socializeze, nu doar sa bea o cafea. (...) Starbucks reaprinde pasiunea pentru cafea, redand romantismul si savoarea proaspata acestei bauturi". Istoria Starbucks a inceput sa se scrie in 1971 (sub denumirea initiala "Starbucks Coffee, Tea and Spice"), insa de abia zece ani mai tarziu se poate vorbi de Starbucks alaturi de parintele sau spiritual, Howard Schultz.

La acea vreme vice-presedinte al unei companii producatoare de echipamente electrocasnice, Schultz a remarcat o mica firma din statul Washington care comanda in cantitati mari un anumit tip de boabe de cafea si pentru a-si satisface curiozitatea, s-a aventurat pana in nord-vestul New York-ului. In scurt timp, mai exact in1982, a devenit directorul diviziei de retail si marketing al Starbucks.

Intr-una dintre calatoriile sale de afaceri din Milano, impresionat de expresso bar-urile italiene, si-a propus sa creeze o experienta similara si in Statele Unite, cafeaua espresso devenind elementul esential al viziunii lui Schultz. Insa sefii sai nu au fost cuprinsi de acelasi entuziasm, ceea ce l-a determinat pe Schultz sa paraseasca Starbucks in 1985 si sa intemeieze propria companie, Il Giornale.

Citeste si:

Doi ani mai tarziu, proprietarii Starbucks au decis sa isi vanda afacerea, oportunitate pe care Schultz nu avea cum sa o rateze si pentru care a platit 3,8 milioane de dolari.Sub conducerea lui Howard Schultz, Il Giornale si-a schimbat numele in Starbucks, si a inceput rapida expansiune in toate colturile Statelor Unite. In 1992, anul listarii companiei la bursa, reteaua Starbucks numara deja 165 de locatii. Prima filiala din afara tarii a fost inaugurata in 1996, la Tokyo, iar in 1998 Starbucks a patruns si pe piata europeana, primele locatii fiind inaugurate in Marea Britanie. Astazi, Starbucks inseamna peste 12.000 de cafenele in 40 de tari, circa 45 milioane de clienti pe saptamana si 5 noi locatii deschise pe zi.

Starbucks este povestea celei mai rapide cresteri din retail din intreaga istorie, depasind chiar si McDonald's din acest punct de vedere. "Am crescut (...) pentru ca am ales sa facem afaceri intr-un mod distinct", marturiseste Schultz.Ritmul exponential de extindere a cafenelelor Starbucks a marcat istoria acestei companii, insa nu i-a afectat principiile de baza, carora Schultz doreste in continuare sa le ramana fidel: "Serve a great cup of coffee, and build a company with soul" (Serveste o cana de cafea buna, si construieste o companie cu suflet).

Referitor la "sufletul" companiei, Schultz a acordat o atentie deosebita respectului fata de angajati (sau parteneri, asa cum ii place sa-i numeasca), al caror numar depaseste, in prezent, 135.000, fata de partenerii sai de afaceri si, nu in ultimul rand, fata de mediu. "Investitiile in personal trebuie considerate o metafora pentru ridicarea unui turn de 100 etaje: numai o fundatie solida poate sustine cresterea", sublinia Schultz. Ca urmare a pachetului complex de beneficii de care beneficiaza atat salariatii cu norma intreaga, cat si cei part-time, Starbucks se poate mandri cu prezenta in topul celor mai buni angajatori din lume intocmit de Forbes si intitulat "100 Best companies to work for".

Starbucks ofera iubitorilor de cafea o gama selecta de cafea (arabica) adusa din intreaga lume: America Latina, Africa/tarile Arabe si Asia/Pacific. Insa portofoliul companiei este mult mai larg, incluzand o varietate de alte bauturi originale, ceaiuri Tazo, apa EthosTM, produse de patiserie, sandvisuri si salate. Starbucks comercializeaza si o serie de produse non-alimentare, printre care se numara aparate espresso, cafetiere, rasnite de cafea, dulciuri, o gama de ciocolata premium, cani de cafea si alte accesorii, compact discuri si diferite obiecte cadou.