Prin anii '80, Frank Crail visa sa devina un antreprenor de succes, intr-un orasel de provincie, unde sa-si traiasca, linistit, viata alaturi de familie. S-a mutat in Durango, Colorado, o localitate cu 15.000 de locuitori si a inceput sa se gandeasca cum sa-si faca un rost acolo. "Mi-am dat seama ca aveam de ales intre a deschide o spalatorie de masini si a infiinta un magazin cu produse din ciocolata. Ideea unei spalatorii de masini nu prea mi-a placut, asa ca am hotarat sa deschid o fabrica de ciocolata", isi aminteste Frank Crail, presedintele si directorul executiv al Rocky Mountain Chocolate Factory.La inceput, Crail habar n-avea cum sa faca ciocolata.

A amestecat primul sau lot de ciocolata pe o masa de ping-pong si i-a iesit totul pe dos: gramezile de nuca erau mari precum oul de rata, cupele de unt de arahide erau cat pumnul. Dar, surprinzator, oamenilor li s-au parut apetisante aceste dulciuri uriase, asa ca micul magazin de pe strada principala a orasului Durango a devenit tot mai popular.Magazinul lui Crail propunea si un element de noutate: clientii aveau posibilitatea sa priveasca intregul proces de fabricatie a dulciurilor, urmarindu-l pe bucatarul-sef cum coace merele ca sa le umple cu un amestec delicios de ciocolata, caramel si lapte sau cum toarma ciocolata cu arahide in diverse forme cat mai apetisante.

Astazi, lantul de magazine Rocky Mountain Chocolate Factory este cel mai mare retailer de ciocolata din Statele Unite ale Americii, cu peste 325 de magazine in 44 de state. In 2007, veniturile au crescut cu 13%, ajungand la suma record de 31,6 milioane de dolari (23,1 milioane de euro). Profiturile au inregistrat o crestere de 17 procente, ceea ce au propulsat lantul de magazine pe locul 80 in top 100 al celor mai succes companii din SUA.Secretul succesului afacerii lui Frank Crail au fost magazinele deschise in statiuni celebre precum Aspen sau Breckenridge. "Nimeni nu tine cure de slabire cand este in vacanta.

Oamenii au bani de cheltuiala, iar ciocolata este ideala drept cadou pentru cei dragi atunci cand se intorc din concediu", este de parere Frank Crail.Intre anii '80-'90, compania nu a avut parte de profituri prea mari, strategia de management punand accent pe reinvestirea profitului si pe o continua extindere a afacerii in locatii strategice din SUA si Canada. In curand, Crail ocupa pozitia de manager pentru nu mai putin de 52 de unitati de productie, in timp ce se pregatea inaugurarea altora.In 1999, Whitman's Candies, una dintre cele mai vechi si cele mai mari companii producatoare de ciocolata din SUA, a avut intentia sa cumpere afacerea lui Crail pentru 16 milioane de dolari (11,7 milioane de euro). Propunerea parea tentanta, mai ales ca in acea perioada afacerea dadea semne de declin. Totusi, Crail a refuzat, promitandu-si ca va scoate Rocky Mountain Chocolate Factory din impas.Pentru inceput, a recrutat directori financiari capabili care sa-l ajute sa conduca afacerea din ce in ce mai greu de controlat, a inchis toate magazinele care nu aduceau profit si a impus un regim fiscal foarte strict. Astazi, compania nu mai are nicio datorie si plateste dividende anuale de 40 de centi (29 de eurocenti) per actiune.

Citeste si:

Care este crezul afacerii lui Crail? "Factorul numarul unu este calitatea produselor. Fara calitate, iti pierzi clientii cu usurinta", este de parere el. Crail se mandreste nespus cu o pagina din revista de afaceri Money, care sta inramata deasupra biroului sau si care demonstreaza ca ciocolata produsa de Rocky Mountain Chocolate Factory este de 5 stele, mult mai buna decat alte marci de succes americane precum See's Candies, Perugina, Godiva sau Fanny May.Unul dintre punctele forte ale afacerii lui Crail a fost si faptul ca si-a ales cu grija francizatii care sa inteleaga ca pentru a avea succes este nevoie de multa munca.

Frank Crail crede cu tarie ca un magazin de dulciuri nu este neaparat o reteta de succes financiar, insa poate sa aduca multe surprize daca pasiunea se uneste cu eforturi sustinute."Rocky Mountain Chocolate Factory este o masina virtuala de facut bani. Frank Crail a reusit, intr-un sfarsit, sa-si dea seama cum merg treburile intr-o asemenea afacere, iar acum invarte banii cu lopata", crede Jerry Falkner, director executiv la R.J.Falkner&Co, o firma de investitii din Texas, care nu are nicio legatura cu marele retailer de ciocolata.

Astazi, Frank Crail are 65 de ani si inca mai cauta noi locatii unde sa-si deschida alte magazine de ciocolata. Dincolo de succesul sau rasunator in industria ciocolatei, Crail este fericit ca si-a indeplinit visul pentru care venise in Durango, Colorado: acela de a-si creste cei 7 copii. "Multe lucruri s-au intamplat peste ani. Dar niciodata nu mi-am inchipuit cat de dulce poate fi cautarea unui loc in care sa-mi cresc copiii", isi aduce aminte Frank Crail.