Desi nu este pasionat de calculatoare Jack Ma este in prezent presedinte si cofondator al site-ului Alibaba, cel mai important portal comercial din China. In 2005, 40% din actiuni au fost cumparate de Yahoo pentru suma de 723,4 milioane de euro. Fiul unor muncitori din orasul Hangzhou, capitala provinciei Zhejiang, Jack Ma avea deja un viitor bine stabilit, cariera de profesor, o reusita considerata onorabila de familia sa. Fara a parasi niciodata tara natala, Jack Ma invata singur limba engleza, inainte de a se inscrie la cursurile Institutului de pedagogie din Hangzhou. In 1988, isi termina studiile si devine astfel profesor de limba engleza. Sapte ani mai tarziu, tanarul profesor viziteaza orasul Seattle impreuna cu cativa prieteni, si descopera Internetul.

"Prietenul meu mi-a spus ca pot gasi absolut orice doresc pe internet. Am tastat atunci cuvantul . Am descoperit astfel marci de bere americane, japoneze dar nu si din China. Dupa aceea am tastat cuvantul si si nici un raspuns nu a aparut. Imediat ce am revenit in China, am hotarat sa creez o companie prin care sa ajut intreprinderile din China sa fie cat mai usor reperate de omologii lor din strainatate", sustine Jack Ma. Cu un capital initial de aproximativ 1.500 de euro si bani imprumutati de la parinti si familie, Jack Ma a creat primul anuar online, China Pages. "A fost debutul serviciului e-commerce si probabil a primei companii internet in China", afirma Jack Ma.

In 1997, site-ul este inchis de autoritati, dar Jack Ma este angajat la Pekin pentru a se ocupa de unul din departamentele Ministerului Afacerilor Externe. Insa, dupa numai doi ani, impreuna cu alte saisprezece persoane si un capital de 43.500 de euro, creeaza site-ul Alibaba. Inca de la realizarea sa, Alibaba se afla pe un teren diferit fata de omologii sai de peste ocean. "Societatile americane care lucreaza in domeniul comertului electronic (B2B), se concentreaza asupra cumparatorilor si companiilor mari. Noi consideram ca se inseala.

Citeste si:

O data cu China Pages am realizat ca aceste mari companii nu aveau nevoie de serviciile noastre, in schimb intreprinderile mici si mijlocii cat si cele din sectorul privat aveau intr-adevar nevoie de serviciile e-commerce. Deci, ne-am concentrat serviciile asupra nevoilor acestor companii". Rezultatul a fost unul uluitor, castigurile lor ajungand la 18 milioane de euro. In 2003, pentru a contracara eBay, Jack Ma creaza TaoBao. Desi gigantul american face o investitie de 217 milioane de euro, nu reuseste sa se ridice pe piata chineza. In primul semestru al anului 2006, cota de piata obtinuta de eBay a fost de 29 de procente, in timp ce TaoBao a inregistrat 67%. Jack Ma hotareste sa realizeze impreuna cu Tom Online un joint - venture, caruia ii incredinteaza si intreaga conducere, castingand astfel o lupta importanta pe piata chineza.

Reputatia sa a avut insa enorm de castigat prin asocierea cu Yahoo, la sfarsitul anului 2005. Suma de 723,4 milioane de euro, investita de gigantul american, reprezinta practic suma pe care societatea va trebui sa o primeasca odata cu listarea sa la bursa din Hong Kong, facand posibila cresterea investitiilor in cercetare si dezvoltare, dar si sansa de a ramane lider in domeniu. Planurile de viitor ale fostului profesor de engleza sunt marete "Cred ca in zece ani, una din primele trei companii de internet va fi din China. Sper ca aceasta sa fie chiar a noastra", concluzioneaza Jack Ma.