Nascut pe 12 aprilie 1950 din parinti profesori in Verzuolo, langa Cuneo, intr-o regiune montana din Italia, Flavio Briatore a urmat cursurile scolii Fassino di Busca, absolvind sectia de topografie cu note minime. Primele joburi au fost ca instructor de ski si administrator de restaurant, Briatore deschizandu-si propriul restaurant denumit Tribula, insasi porecla acestuia. Tribula indica o persoana care este dispusa sa accepte riscuri si sa infrunte situatii problematice pentru a-si urmari scopurile, caracteristic tanarului Briatore.

Flavio Briatore a pornit insa "cu stangul" in afaceri, restaurantul dovedindu-se a fi un mare esec. In anii ’70 pe care i-a petrecut in Cuneo, Briatore a devenit asistentul omului de afaceri Attilio Dutto, proprietarul Parramatti Vernici, insa povestea s-a terminat tragic cu moartea lui Dutto pe 21 martie 1979 intr-un atac cu bomba, atribuit Brigazii Rosii. Dupa tragicul eveniment Briatore a parasit Cuneo pentru Milano, angajandu-se la bursa italiana. In aceasta perioada insa l-a cunoscut pe Luciano Benetton, omul care avea sa-i schimbe viata radical, desi nimic nu trada pe atunci intrarea italianului in lumea curselor de Formula 1. Luciano Benneton, fondatorul casei de moda Benetton, a devenit in scurt timp prieten si partener de afaceri cu Briatore.

Episodul trecut din Cuneo nu a ramas fara consecinte, Briatore fiind implicat in falimentul companiei Parramatti si acuzat in final de multiple fraude in Bergamo si Milano. Pentru a evita sentinta de 4 ani si 6 luni de inchisoare, italianul s-a refugiat in Saint Thomas in Virgin Islands, unde a pastrat relatii stranse cu Benetton, deschizand mai multe magazine de imbracaminte in regiune. Briatore a cunoscut mai intai gustul dulce al succesului ca director de operatiuni al grupului Beneton in Statele Unite, acolo unde Benetton si-a planuit extinderea prin cinci noi magazine.

Brandul Benetton a ajuns in scurt timp extrem de popular in America, posibil si datorita metodelor nu tocmai ortodoxe de francizare. Intre 1979, anul lansarii Benneton in State si pana in 1989, s-au deschis aproximativ opt sute de reprezentante Benetton numai in America. Odata cu imensul succes al marcii Benetton, Briatore si-a adjudecat in mare parte procente din francizele grupului. Intr-o declaratie a italianului devenit acum milionar, acesta afirma, referindu-se la promovarea brandului: "Am decis sa facem ceva controversat care sa prinda la public: 50% au spus ca e grozav, restul au crezut ca e oribil, dar oricum in final toti vorbeau despre Benetton".

Totusi, Briatore nu isi va petrece urmatorii ani la conducerea lantului de magazine Benetton. Competitia acerba intre unitatile de vanzare a dus in final la scaderea numarului acestora la doua sute, Briatore pregatindu-se sa faca fata altor afaceri. Oportunitatea s-a numit Formula 1, milionarul participand pentru prima data in 1988, La Marele Premiu al Australiei, desi isi declarase, cu ceva timp in urma, interesul scazut fata de lumea sportului. Odata cu numirea sa de catre Luciano Benneton la conducerea echipei Bennetton Formula, Briatore si-a facut intrarea in Formula 1. A inceput ca director comercial al echipei, ajungand general manager dupa restructurarea conducerii. Briatore a promis ca va face din Benetton Formula cea mai competitiva echipa de pe pista.

Dupa angajarea si concedierea lui John Barnard, Briatore a dat lovitura cu Tom Walkinshaw, a carui realizare a fost aducerea tanarului pilot Michael Schumacher de la echipa Jordan in familia Benetton, Schumacher dovedindu-si potentialul inca de la prima sa cursa in F1 din 1991. Briatore a avut incrdere in evolutia favorabila a lui Schumacher, construind o echipa in jurul acestuia la Benetton, echipa care avea sa il surclaseze pe numarul secund al Williams, Damon Hill. Shumacher a adus glorie echipei Benetton in 1992 la Spa, pe circuitul de la Estoril in 1993, castigand cupa campionilor in 1994 si 1995. Dupa 1994, anul in care campionul mondial Ayrton Senna si-a pierdut viata in mod tragic pe circuitul de la San Marino, Schumacher s-a aflat dintr-o data in centrul atentiei, aducand echipei sale trofeul constructorilor in 1995.

Citeste si:

In 1994, Briatore a cumparat echipa Ligier pentru a avea acces la motoarele sale Renault. Regulamentul FIA nu i-a permis sa detina echipa, aceasta fiind pasata lui Walkinshaw. Briatore si-a continuat cariera la Bennetton, insa nu pentru mult timp. In 1996, echipa a avut mult de suferit de pe urma plecarii lui Schumacher la Ferrari, dar si a unor tehnicieni considerati "oameni cheie" la Benetton. In cautarea unor oportunitati de afaceri, Briatore a cumparat actiuni la echipa Minardi in 1996, pe care spera sa le vanda companiei British American Tobacco. Tranzactia a cazut, actiunile revenind lui Giancarlo Minardi si Gabriele Rumi. Lantul esecurilor a continuat cu concedierea lui Briatore in 1997, David Richards ocupandu-i locul in management.

Era Benetton se incheiase definitiv pentru Flavio Briatore. Su cel putin asa credea italianul. Din 1998 si pana in 2000, italianul a comercializat motoare Renault sub sigla Supertecs, printre clientii sai numarandu-se echipele Williams, Benetton, BAR si Arrows.In 2000 Renault s-a relansat in Formula One cu achizitia lui Benetton Formula, ocazie care nu i-a scapat lui Briatore. Acesta l-a inlocuit pe Rocco Benetton, revenind in sanul echipei ca director general. Echipa nou formata a evoluat sub numele Benetton-Renault in 2001, schimbandu-si numele in Renault F1 anul urmator.Debutul lui Briatore la Renault a inceput cu achizitia tanarului pilot spaniol Fernando Alonso, o miscare excelenta pentru echipa, acesta ajungand in prezent campion mondial, dupa retragerea lui Schumacher. Briatore l-a mai cooptat pe Spaniard pentru Minardi, promovandu-l ca test-driver pentru Renault in 2002.

Alonso a evoluat pentru Renault din 2003, dupa concedierea lui Jenson Button, eveniment care a starnit valve in campionatul de Formula One. Briatore s-a multumit sa declare: "Timpul imi va spune daca am dreptate". Briatore a avut totusi dreptate, Alonso castigand campionatul in 2005, iar Renault trofeul acordat anual constructorilor. Renault si Alonso au pastrat titlurile de campioni mondiali si in 2006, Alonso semnand pentru 2007 cu rivalul McLaren.Alonso a fost inlocuit cu Heikki Kovalainen pentru sezonul 2007, Briatore declarand ca spera sa gaseasca in noul pilot un "anti-Alonso". Printre pilotii manageriati de Briatore se numara si Mark Webber si Giancarlo Fisichella, cel din urma luandu-i locul lui Jarno Trulli in 2004.

In aprilie 2006, noul presedinte Renault F1, Alain Dassas, a semnat un contract cu Briatore pentru urmatorii ani, asigurandu-se ca italianul va ramane manager la Renault in sezoanele 2007 si 2008.Desi numele Briatore este sinonim cu Formula 1, italianul se poate lauda si cu afaceri de miliarde in lumea modei. In 1998 Briatore a creat brandul Billionaire, care include linii de pret a porter, imbracaminte sport dar si haute-couture prin Billionaire Italian Couture. Briatore mai detine compania farmaceutica Pierrel, un club in Sardinia care ii poarta numele, restaurantul Cipriani’s in Mayfair, Londra, inaugurat in 2004, dar si un club pe plaja Toscanei si un complex de vacanta, Lion in the Sun, in insorita Kenya. Briatore nu este singurul care mizeaza pe turismul african, Richard Branson fiind alt antreprenor de succes care si-a deschis o oaza de relaxare in apropiere de Kruger Park, in Africa de Sud.

Ultima mutare a businessman-ului Italian este preluarea clubului din campionatul englez Queens Park Rangers, detinut momentan de un grup din Monaco condus de Gianni Paladini. Ultimele zvonuri indica asocierea lui Briatore cu miliardarul Bernie Ecclestone in achizitionarea clubului englez.In final nu putem incheia povestea de success a managerului Renault F1 fara sa amintim de relatiile pe care le-a avut cu fotomodele celebre ca Naomi Campbell, Adriana Volpe si celebra Heidi Klum, legaturi amoroase care l-au tinut pe Briatore pe prima pagina a tabloidelor, mai mult decat in presa de afaceri.

Heidi Klum a dat nastere, pe 4 mai 2004, singurului copil al miliardarului, o fetita botezata Helene "Leni" Klum. Miliardarul nu a vrut sa fie implicat in viata celor doi, Heidi Klum casatorindu-se mai apoi cu cantaretul Seal. Potrivit tabloidelor italiene, Briatore se va casatori cu modelul "wonnderbra" Elisabetta Gregoraci, in varsta de 27 de ani. Flavio Briatore isi continua si azi, la cei 57 de ani, stilul de viata luxos si opulent, fiind cunoscut datorita efervescentei sale concretizata in porecla "Flava-Flav", populara in randul comentatorilor sportivi de Formula 1.