Cat costa gadgeturile populare de fapt
Deciziile de fixare a unui pret final pentru un produs tin cont de regula de doua lucruri importante: daca o companie beneficiaza de un brand puternic si consacrat, cu produse de calitate in care consumatorii au o mare incredere, isi permite practic sa seteze un pret final cu mult peste costul de productie.
• 9 Decembrie 2009 • YourMoney





1 / 5
Apple iPhone 3G S
2 / 5
Palm Pre.
3 / 5
Sony Playstation 3
4 / 5
Amazon Kindle 2
5 / 5
Apple iPod Touch
Cost de productie - 179 dolari
3G S se vinde in SUA de la 199 dolari pana la 399 dolari, dar numai la abonament pe doi ani prin AT&T. Operatorul negociaza un pret si apoi isi stabileste singur pretul, insa da pe un telefon cam dublul costului de productie.
Politica Apple nu ne mai mira deloc, insa e perfect justificata: americanii tin foarte mult la acest brand. Restul popoarelor prefera Apple pentru ca e un brand "de fite" si nu se uita la banii pe care ii platesc pentru un iPhone sau orice alt produs.
Mai departe, compania isi acopera din incasari toate costurile operationale, decide cat investeste in reclame si apoi calculeaza profitul net. In cazul Apple, cifrele de afaceri sunt uriase, de cateva miliarde de dolari chiar si pe timp de criza economica. Apple nici nu face campanii masive de advertising, investind de regula in solutii care dau imediat rezultate.
3G S se vinde in SUA de la 199 dolari pana la 399 dolari, dar numai la abonament pe doi ani prin AT&T. Operatorul negociaza un pret si apoi isi stabileste singur pretul, insa da pe un telefon cam dublul costului de productie.
Politica Apple nu ne mai mira deloc, insa e perfect justificata: americanii tin foarte mult la acest brand. Restul popoarelor prefera Apple pentru ca e un brand "de fite" si nu se uita la banii pe care ii platesc pentru un iPhone sau orice alt produs.
Mai departe, compania isi acopera din incasari toate costurile operationale, decide cat investeste in reclame si apoi calculeaza profitul net. In cazul Apple, cifrele de afaceri sunt uriase, de cateva miliarde de dolari chiar si pe timp de criza economica. Apple nici nu face campanii masive de advertising, investind de regula in solutii care dau imediat rezultate.
Cost de productie - 138 dolari
Pre s-a vandut initial in SUA la un pret de 299 dolari cu abonament pe doi ani la Sprint. Pentru ca Palm era in pierderi uriase si nici macar Pre nu ajuta prea mult compania, au introdus o reducere mail-in de 100 dolari ca sa inpulsioneze vanzarile. Oricum, Palm primeste de la Sprint mai mult de 199 dolari pe o unitate, acoperindu-si pretul pe parcurs.
Pre a inceput sa apara si pe celelalte piete, dar din pacate inca nu si la noi, unde pretul va fi probabil de peste 600 dolari la liber. Sa calculam profitul lui Palm? Nu credem ca mai este nevoie. Important este ca ei sa-si acopere pierderile si Pre s-ar putea sa nu fie suficient.
Pre s-a vandut initial in SUA la un pret de 299 dolari cu abonament pe doi ani la Sprint. Pentru ca Palm era in pierderi uriase si nici macar Pre nu ajuta prea mult compania, au introdus o reducere mail-in de 100 dolari ca sa inpulsioneze vanzarile. Oricum, Palm primeste de la Sprint mai mult de 199 dolari pe o unitate, acoperindu-si pretul pe parcurs.
Pre a inceput sa apara si pe celelalte piete, dar din pacate inca nu si la noi, unde pretul va fi probabil de peste 600 dolari la liber. Sa calculam profitul lui Palm? Nu credem ca mai este nevoie. Important este ca ei sa-si acopere pierderile si Pre s-ar putea sa nu fie suficient.
Pret de productie - 840 dolari (60GB), 805 dolari (20GB)
Cand a lansat Playstation 3, Sony a fixat un pret retail mai mic decat costul de productie al unei unitati.
Consolele s-au vandut cu 599 dolari (60GB), respectiv 499 dolari (20GB). Sony a mers pe ideea de brand global, fidelizand clientii si atragandu-i sa cumpere si alte produse Sony dupa ce au achizitionat consola.
Miscarea a mers prost initial, compania anuntand pierderi de 1.6 miliarde de dolari. Lucrurile si-au mai revenit si strategia era in principal bazata pe ideea dezvoltarii jocurilor. Sony avea sa plece in pierdere dar recupera datorita contractelor cu fiecare dezvoltator de jocuri.
Daca un anumit joc se vinde cu 30 dolari, Sony primeste o parte. La asta se adauga si ideea de intarire a brandului, asadar profitul este per ansamblu urias.
Cand a lansat Playstation 3, Sony a fixat un pret retail mai mic decat costul de productie al unei unitati.
Consolele s-au vandut cu 599 dolari (60GB), respectiv 499 dolari (20GB). Sony a mers pe ideea de brand global, fidelizand clientii si atragandu-i sa cumpere si alte produse Sony dupa ce au achizitionat consola.
Miscarea a mers prost initial, compania anuntand pierderi de 1.6 miliarde de dolari. Lucrurile si-au mai revenit si strategia era in principal bazata pe ideea dezvoltarii jocurilor. Sony avea sa plece in pierdere dar recupera datorita contractelor cu fiecare dezvoltator de jocuri.
Daca un anumit joc se vinde cu 30 dolari, Sony primeste o parte. La asta se adauga si ideea de intarire a brandului, asadar profitul este per ansamblu urias.
Pret de productie - 185 dolari
Kindle 2 s-a vandut practic in toata lumea, la un pret de 359 dolari. Adica dublu. Recent, Amazon a redus pretul cu 100 dolari, reusind performanta sa-si dezamageasca clientii anteriori care nu aveau nici cea mai vaga idee de aceasta miscare.
Vanzarile merg foarte bine, populatia indragind acest gadget care asigura comoditate si inlocuieste practic o biblioteca intreaga.
Kindle 2 s-a vandut practic in toata lumea, la un pret de 359 dolari. Adica dublu. Recent, Amazon a redus pretul cu 100 dolari, reusind performanta sa-si dezamageasca clientii anteriori care nu aveau nici cea mai vaga idee de aceasta miscare.
Vanzarile merg foarte bine, populatia indragind acest gadget care asigura comoditate si inlocuieste practic o biblioteca intreaga.
Pret de productie - 147 dolari (8GB), 179 dolari (16GB)
Prima generatie de iPod Touch s-a vandut in 2007 la preturi de 299 dolari (8GB), respectiv 399 dolari (16GB). Nu era ea chiar stralucita, nu avea speaker extern, insa era Apple si lumea s-a napustit sa cumpere.
Apple modifica destul de putin modelele, insa suficient cat sa convinga pana si un detinator de prima generatie sa cumpere a doua generatie. Asta se cheama fidelizarea clientului, lucru care probabil la compania americana functioneaza de departe cel mai bine.
Sursa: Yuppy
Prima generatie de iPod Touch s-a vandut in 2007 la preturi de 299 dolari (8GB), respectiv 399 dolari (16GB). Nu era ea chiar stralucita, nu avea speaker extern, insa era Apple si lumea s-a napustit sa cumpere.
Apple modifica destul de putin modelele, insa suficient cat sa convinga pana si un detinator de prima generatie sa cumpere a doua generatie. Asta se cheama fidelizarea clientului, lucru care probabil la compania americana functioneaza de departe cel mai bine.
Sursa: Yuppy
Te-ar putea interesa si: